8 iulie 2015

Jurnal de călător în Malta


     Că articolul pe care vă invit să-l citiți nu este suficient de lung, vă spun de la început. Nu este suficient de lung încât să redea toate informațiile despre această țară insulară. Este mai mult un articol descriptiv. Eu dezvălui ce trăiesc și ce văd prin fotografiile pe care le fac. Ele exprimă cel mai bine frumusețea pe care încerc eu să o descriu. Toate fotografiile sunt făcute de mine. Vă rog să respectați acest lucru și să menționați sursa foto dacă doriți să le utilizați. Vă mulțumesc anticipat :) .
     De bază în orientare și acoperire a punctelor de interes sunt informațiile, hărțile, ghidurile turistice oferite de punctele de informare turistică. Nu ezitați să le solicitați, sunt gratuite. 
    Acestea fiind precizate, vă urez lectură și vizionare plăcută!

    Alesesem în sfârșit destinația de vacanță: Malta. Era ceva timp de când acul busolei imaginare arăta pe rând când spre Cipru, când spre Coasta de Azur când spre Malta, după care o lua de la început. Căutam atmosfera romantică dar și relaxantă, de leneveală, pe care ar fi trebuit să o găsim acolo. Nu ne ieșea la socoteală faptul că libertatea pe care am fi avut-o la un drum cu mașina personală era contrazisă de timpul pe care l-am fi pierdut până la destinație, timp pe care nu-l aveam la dispoziție. Cu ochii visători la cavalerii maltezi și cu sufletul de copil zâmbăreț la ideea de a se juca acasă la Popeye, am optat pentru Malta. Am fost de acord cu toții, participanții la distracție, și astfel am trecut la fapte. Am aterizat în Malta puțin emoționați de balansul curenților de aer ai insulei, într-o zi superbă de mai. Vremea era perfectă.  Ne așteptam oricum la temperaturi de 27-28 grade, căci studiasem situația înainte.  Am rezervat o mașină de la cei de la Goldcar și bucuroși, am plecat în căutarea hotelului. Puțin problematic fără GPS însă băieții s-au descurcat. Ah, trebuie să precizez. În Malta, fostă colonie britanică, se circulă pe partea dreaptă.  Ei ce să spun?  Mare treabă e să nu uiți că trebuie să mergi pe invers. :) Ceea ce vedeam era o priveliște aridă, pietroasă, cu clădiri pătrate, vechi, câteva chiar neîngrijite. Străzile, în mare parte prăfuite. Oricum totul părea că se construiește atunci.  Îmi zic, sigur am ceva de descoperit aici. Toate locurile au comori ascunse.  La hotel  am fost surprinși plăcut. Pergola Club&Spa din Mellieha era exact cum a fost prezentat, poate chiar și mai bine. Micul dejun cu bufet suedez era unul îmbelșugat,  în stil mediteranean, cu multe tipuri de brânzeturi, legume, fructe, cereale etc. Totul bine la acest capitol. Acum să începem explorarea!
Arhipelagul maltez se află practic in mijlocul Marii Mediterane si este compus din insulele - Malta, GozoComino, Cominitto, aceasta din urmă fiind nelocuită. Pe primele două am reușit să le vizităm, însă Comino am ratat-o din diverse motive, printre care și vremea nefastă pentru parcursul cu vaporașul.
Prima plimbare am făcut-o la satul lui Popeye. Aici am avut distracție maximă, dovadă că am și stat destul de mult...cam toată ziua! Epuizați, ne-am întors la hotel spre seară. Acest sătuc a fost de fapt platoul de filmare pentru filmul ”Popeye”,  în 1980. Puteţi viziona imagini din film într-una dintre căsuțe. Nu vă spun despre acest sătuc decât că merită să mergeți.  Aici beneficiați în prețul biletului de o băutură și o plimbare cu bărcuța. Peisajul este superb!




Ziua următoare am rezervat-o pentru capitală. Vă recomand cu căldură Valletta. Este foarte frumoasă. Acest oraş emană istorie la orice pas. Este un amestec între trecut şi prezent care îți solicită atenția tot timpul. Este sofisticat, colorat, vioi, impunător. Străduțele sunt înguste și abrupte, fiecare parcă îndemnându-te să vezi ce este la capătul ei. De cele mai multe ori...altă străduță cochetă sau ...marea.  Sunt multe muzee de vizitat, fapt datorat prezenței numeroaselor clădiri și zone istorice.  Printre cele mai importante sunt:  Muzeul National de Arta si Arheologie, Catedrala St John's( St John's Co Cathedral), Casa Rocca Piccola, Fortul St Elmo, Grădinile Upper Barrakka.  







St John's Co-Cathedral este musai de văzut! Este un monument de arta barocă extrem de impunător. Privind din exterior nu am realizat ce ne era dat să vedem la interior. Necesită câteva ore de vizitat. Însoțiți de un ghid audio pe care l-am primit la intrare, am pătruns în istoria Maltei și am aflat multe despre cavalerii ioaniți.



  Am apreciat Malta și pentru că am găsit multe locuri dedicate vegetarienilor, veganilor sau raw-veganilor. Chiar m-am simțit răsfățată aici :). 





Dacă Valletta are un ușor aer comercial, Mdina, fosta capitală malteză, este considerată a fi o așezare nobilă. Nu am suficiente cuvinte să vă povestesc despre ea. Aici s-au filmat scene din filmele "Gladiatorul" și "Contele de Monte Cristo". Are o lumină aparte. Totul este mirific. Este ca şi cum ai păşi într-un film, în altă lume. Și mai încântător pentru mine era faptul că parcă parcurgeam un labirint, așa de întortocheate sunt străduțele. Mi-a adus aminte de Kotor, din Muntenegru, superb de asemeni.













În Gozo, cealaltă insulă locuită, am mers într-una din zilele următoare, alegând varianta cu feribotul. Aici ne-am îndreptat spre Cittadella, cetatea care este punctul central al orașului. Cu ziduri impunătoare, aceasta adăpostește câteva muzee printre care și o închisoare unde am intrat în câteva cămăruțe minuscule de întemnițare, iar dacă urci pe zidurile cetății vezi întreaga insulă. În Gozo sunt mai multe puncte de interes dintre care menționez doar câteva: Azure Window, Calypso Cave, Ramla Beach -plaja cu nisip roșu.






 Pentru fotografii de revistă, Azure Window în Gozo este locația perfectă. Peisajul este superb iar mini "piscina" naturală care se găsește acolo te atrage pentru a te răcori. Necesită atenție mare la pietrele alunecoase.



Maltezii sunt foarte religioși. Iți poți da seama imediat, privind clădirile care au câte un sfânt sculptat sau pictat pe pereții exteriori. O venerează în mod special (dacă pot spune astfel) pe Fecioara Maria pe care o găsești...aproape pe toate clădirile.






Ah, dar să nu uit să scriu despre St Julian's, locul distracţiilor şi cumpărăturilor. Sincer nu m-a atras deşi ştiu că reprezintă un punct de atracție pentru mulți. Ceea ce mi-a plăcut totuşi este că e plin de tineri, colorat, cochet.  






 În concluzie, Malta este o țară încărcată de istorie, cu biserici la tot pasul, o climă aridă și un peisaj exotic, pietros, auriu, dat de solul specific și clădirile care sunt în același ton. 
   Ar trebui să fragmentez articolul în mai multe părţi la cât de mult am de povestit. Sunt multe de scris despre Malta și despre cum o poți străbate în așa fel încât să vezi cât mai multe.  Eu știu că am lăsat locuri neexplorate...și mai aveam multe de aflat şi de învăţat despre istoria acestor locuri.

 Ceva sfaturi: 

- atenție, dacă închiriați o mașină, unde parcați în oraș. Respectați cu strictețe semnele. Mașinile turiștilor sunt vânate de către polițiști. De asemeni, nu viteză :). Se ia amendă ușor. 
- la închiriatul maşinii, sunt clauze trecute cu scris mic pe care trebuie să le citiți cu atenție, ca de exemplu , dacă primiți o amendă de circulație, la predarea mașinii trebuie să achitați agenției o sumă de 3 ori mai mare decât amenda, (+amenda), pentru formalitățile necesare pentru primărie, sau consiliu.
- în general, maltezii sunt persoane amabile, prietenoase. Solicitați și veți fi ajutați. 
- sunt mulți români în Malta, așa că puteți cere sfaturi și de la compatrioți :)

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu